Antreprenoriatul cred ca ar putea fi definit ca notiunea de a-ti cauta si implicit a-ti gasi locul…
Multitudinea de idei, de oportunitati si de cautari nu ar trebui sa se rezume numai la a avea mai multi bani.
Este adevarat ca si banii sunt importanti. Dar cred ca mai important este sa poti intreprinde ceva esential pentru tine, cat si pentru ceilalti.

         Am pornit pe acest drum cu o suta de mii de lei imprumutati din banca, ipotecandu-mi toate bunurile familiei dar si cu ambitia de a face ceva pe cont propriu. Taximetria in afara orelor de program (fiind angajat la o firma de stat) era o varianta de lucru dar nu una suficienta. Am considerat ca pot face mai multe. Oportunitatile acelor vremuri erau incomensurabile. Era o multitudine de produse alimentare deficitare dar si produse industriale.

         In Romania post decembrista existau stocuri supranormative la anumite produse iar la altele lipseau cu desavarsire. Intreprinderile romanesti erau complet „descoperite” in a gestiona multitudinea de probleme: gasirea de noi piete de desfacere (multe din cele vechi, traditionale, au disparut odata cu desfiintarea CAER), aprovizioanrea cu materii prime si materiale necesare fluxurilor de productie (disparand sistemul centralizat), valorificarea unor stocuri supra normative care generau pierderi si blocaje si multe altele probleme generate de economia de tranzitie catre o economie de piata.

         In perioada anilor 1992-1993 erau foarte multe produse metalurgice, provenite in special oteluri inoxidabile din fosta Uniune Sovietica la care, mai multe firme de peste Prut se ocupau de vanzarea acestor marfuri in Romania. A fost o buna oportunitate de a ma implica in businessul acestor produse, si cum in Romania era o lipsa acuta de inoxuri in foarte multe din intreprinderi de la acea vreme, le-am vandut cu mult succes. Am gasit si varianta de a face barter cu aceste firme moldovenesti, oferindu-le mobila de la C.P.L. Bacau.

         Incet, incet am capatat experienta necesara specifica domeniului dar si capitalul de care aveam nevoie pentru a constitui un stoc reprezentativ. Cele doua hale achizitionate in com. Nicolae Balcescu, judetul Bacau, erau amenajate si dotate pentru a asigura depozitarea dar si prelucrarea sumara a otelurilor. Realizam la acea vreme primele confectii din otel inox in zona Bacau dar si in N-E Romaniei, aveam cca 30 de angajati si montam balustrade si mana curenta inox cu 2-3 echipe, la obiective de interes public dar si privat.

         In perioada respectiva eram una dintre cele mai reprezentative firme de profil din N-E Romaniei, ne-am extins activitatea si spre alte grupe de produs: oteluri aliate si slab aliate, neferoase dar si oteluri carbon (table, tevi, bare, europrofile etc).

          Economia romaneasca avea nevoie de oteluri inoxidabile si nu numai. Colaborarea avuta cu S.C. OTEL INOX SA Targoviste (companie preluata de concernul SAMSUNG -Korea) privind distributia de table inox pe toata zona de N-E si de S-E a Romaniei ne-a pozitionat pe un bine meritat loc 3 intr-un clasament al cumparatorilor de la nivel national (cca 113 to de table inox  subtiri – pana la #3 mm – pe anul 1999).

        Practic, cu aceste produse inoxidabile puteam „intra” in orice intreprindere romaneasca si acceptam ca plata sa se faca prin compensare cu alte produse: de la bauturi alcoolice, otet, vopsele, produse alimentare,  la materiale  de constructie, autovehicule (autocamioane, autovehicule ARO, tractoare) si de ce nu, energie electrica. Multi dintre cei care asigurau mentenanta in sistemul hidro si termo energetic aveau nevoie de produsele noastre si ofereau la schimb compensari cu energie electrica.

         Toata aceasta perioada a fost una de cautari de noi piete si noi produse metalurgice. Romania avea nevoie de metale, dintre cele mai variate dar si procesate (debitate, gaurite, sudate, prelucrate). Platformele industriale care inca mai functionau la acea vreme aveau nevoie de o gama variata de produse metalurgice, de livrari urgente, loturi eterogene calitativ si dimensional, dar si preturi atractive.

          Ori aceasta presupunea o permanenta adaptare la cerintele pietei. Cursurile de marketing dar si postuniversitare in acest domeniu, din cadrul Facultatii de Comert a Academiei de Studii Economice  Bucuresti si-au aratat plus valoarea. Transpunerea in practica a unor notiuni teoretice nu a fost decat o chestiune de principiu cu aplicabilitate aproape zilnica. Fiecare zi se dovedea a fi o permanenta provocare. Nimic nu mai era stabil. Nici piata, nici preturile, nici clientii si nici competitorii. Economia nationala trecuse cu brio testul spre economia de piata. Instabilitatea mediului de afaceri devenise o caracteristica a economiei romanesti. Aceasta presupunea si presupune in continuare cautari si gasirea de solutii, de adaptare permanenta la cerintele pietei.

          Din anul 2000 promovam cu succes pe piata romaneasca si tablele rezistente la uzura, marca  Hardox®,  de fabricatie SSAB Suedia.

          Aceasta noua grupa de produse a deschis un nou orizont in activitatea manageriala a acestei activitati de import, prelucrare sumara si implicit de distributie la nivel national a produselor metalurgice. Practic, aplicabilitatea acestor table speciale vine sa raspunda unor cerinte noi pentru un domeniu a carui dinamica va cunoaste in urmatoarea perioada  in Romania, o amploare fara precedent: construirea de autostrazi, de drumuri europene, de noi artere de circulatie si implicit tot ceea ce inseamna infrastructura aferenta: poduri, viaducte, noduri rutiere, etc. Ca sa nu mai vorbim de peste 2000 de statii de sortare „inventariate” de catre noi la nivelul anului 2010, in Romania, multitudinea de statii de beton  si de asfalt, de miile de utilaje terasiere, autobasculantele si echipamente de procesat, compactat, construit si modernizat infrastructura.

         Dezvoltarea acestei grupe noi de produs a insemnat abordarea unei noi strategii, de a lua contact cu performantele tehnice ale produsului, cu domeniile de aplicabilitate dar si cu conditiile de prelucrare, sudura, gaurire, roluire.

        In anul 2004 am fost invitat de catre conducerea concernului suedez la o vizita de lucru in cadrul companiei pentru a lua la cunostinta de modul de elaborare al otelului marca HARDOX®, de conditiile concrete dar si de  etapele de fabricatie  parcurse, de la materia prima (fiind un otel care se realizeaza in exclusivitate din minereu de fier, nu din deseuri), la produsul finit. Este usor de promovat un produs de calitate. Dar este si mai usor de promovat atunci cand poti oferi si detaliile tehnice, de prelucrare, cu performantele in exploatare a unui produs comparativ cu altele sau cu variantele traditionale! De remarcat ca la nivelul acelei perioade cca 1/3 din importurile de table HARDOX® din Romania se realizau de catre una dintre societatile din cadrul grupului de la acea vreme.

        Fiind intr-o cautare permanenta am descoperit si alti producatori de produse cu performante similare din Germania, Belgia, Slovenia, astfel incat la aceasta data acoperim o gama larga de marci pentru aceste produse rezistente la uzura si abraziune. Unele dintre acestea acoperind o zona sensibila in exploatarea lor (CREUSABRO®, ABRAMAX®, etc), fiind marci care rezista si la abraziune dar si la temperatura. Importam toate aceste tipuri de table de la producatori dar si de la stockisti din intraga Comunitate Europeana. In acelasi timp am diversificat gama de produse si servicii pentru aceste produse astfel incat putem oferi atat table complete dar si produse finite, reparatii si reconditionari diverse componente ale utilajelor terasiere, ale statiilor de sortare agregate minerale, ale statiilor de betoane, statiilor de asfalt, carierelor.   

          Din punctul meu de vedere, actualmente,  piata produselor metalurgice din Romania se confrunta cu serioase probleme legate indeosebi nu de concurenta acerba in domeniu ci mai ales de lipsa proiectelor investitionale: indeosebi in infrastructura (proiectele care sunt deja contractate sunt departe de a acoperi cerinta actuala a Romaniei in materie de autostrazi), mediu, energetica, constructii de masini, constructii de locuinte si multe altele, de lipsa de perspectiva economica a Romaniei pentru o lunga perioada de timp.

          Practic asistam la un imobilism politic ancorat in dispute si vendete care mai de care mai spectaculoase si mai senzationale, cresteri salariale etc., in detrimentul prioritizarii domeniilor economice vitale care ar trebui sa guverneze piata economica romaneasca. Nu stim cat va mai putea functiona acest mecanism economic numai din inertie. Fara o strategie economica clara, punctuala si imediata, in urmatoarea perioada Romania va fi condamnata la a deveni doar o piata de desfacere 100%  pentru produsele firmelor competitoare straine.

         Asa cum am mai precizat am fost intotdeauna constienti de potentialul de care dispunem si am stiut de fiecare data care sunt punctele noastre forte cat si pe celelalte.

         De asemenea, am evaluat foarte corect potentialul concurential in domeniu si cred ca, am luat decizia corecta. Am preferat ca pe unii dintre competitori sa-i atragem in diverse forme de colaborare in care sa dinamizam vanzarea unor produse sau a unor marci de produs, constienti fiind ca, in timp, nu vom face altceva decat sa le reconfiguram si sa le intarim pozitia de pe piata, uneori chiar in detrimentul nostru (avand  preturi mai mici, de producator, mai ales companii transnationale de prestigiu, cu strategii de marketing bine definite si intens sustinute financiar si nu numai). Am avut chiar neplacuta surpriza ca reprezentantul unui mare concern concurent de pe piata din Romania, sa lanseze zvonul ca  vindem produse de calitate inferioara sub numele unei anume marci (noi avand si produse cu proprietati similare, de la alti producatori, dar la preturi mai mici). In fata unor asemenea speculatii aberante nu am avut alta reactie decat sa ne promovam produsele si serviciile asa cum stim noi mai bine, sa tratam clientii nostri cu aceeasi responsabilitate si cu aceeasi transparenta, asa cum de altfel, am facut-o intotdeauna.

          Pana la urma piata este cea care face diferenta dintre strategie si speculatie. Nu avem litigii comerciale (de neonorare a comenzilor, de calitate sau de alta natura) cu nici o societate, procedurile de receptie, depozitare, prelucrare si vanzare asigurand trasabilitatea produsului comandat si pentru fiecare marca in parte. Procedurile implementate in decursul celor 32 de ani de activitate ne-au scutit de aparitia unor asemenea situatii neplacute fata de clientii nostri. Pentru noi serviciile post vanzare sunt foarte importante, indiferent de domeniul de aplicabilitate sau de marimea comenzii.

         Daca un client revine la noi si a doua oara inseamna ca a fost multumit.

         Daca a aparut un client nou, recomandat de altcineva, inseamna ca suntem pe drumul cel bun. Iar daca un client ne sesizeaza despre un comportament neadecvat al unui competitor inseamna ca apreciaza si  pretuieste relatia noastra de colaborare iar noi nu putem decat sa fim si mai atenti la ceea ce se intampla in jurul nostru. Piata este intr-un permanent dinamism si trebuie sa-ti adaptezi politica firmei la cerintele vremii respective. Avem si o vorba: „fiecare vreme cu oportunitatile ei”.

          Se pare ca vremurile tulburi pe care le traversam nu erau in nici unul dintre planurile de afaceri ale nici unui intreprinzator nici din Romania, nici din alta parte. Nici pandemia, nici razboaiele, nici crizele economico-financiare nu sunt predictibile (unele, doar intr-o oarecare masura). Provocarile la care suntem nevoiti sa raspundem permanent nu mai tin de cursurile pe care le-am facut in facultati, in cursuri antreprenoriale, tehnici de vanzari, de “sabloanele” pe care le-au aplicat candva,  altii cu succes. Tin de capacitatea noastra de a anticipa cursul unor fenomene, de a observa evolutia lor perturbatoare si modul in care acestea ne afecteaza activitatea, de viteza noastra de reactie fata de anumite evenimente care se produc pe piata, de resursele materiale, umane dar si financiare pe care le putem capacita pentru a depasi anumite perioade mai sensibile in existenta noastra antreprenoriala.

         Multumim tutoror clientilor nostri care au fost alaturi de noi in toata aceasta perioada si asteptam noi proiecte in derulare din partea clientilor efectivi dar si din partea celor potentiali. Noi tratam cu aceeasi seriozitate comenzile mari dar si pe cele mici. Nu ne speriem de provocarile comenzilor de valori mari, cu structuri dimensionale dar si de calitate, cum de altfel, nu ne temem de comenzile cu complexitate de executie, de cerinte tehnice, regim ISCIR, de temperatura sau de presiune.

        Putem fi consultantul tau in a asigura informatiile tehnice, de prelucrare dar si de calitate in utilizarea acestor produse metalurgice, domeniile de aplicabilitate, in derularea proiectelor cu tot ceea ce inseamna proprietati fizico-chimice, incercari mecanice, conditii de prelucrare, noutati in domeniu etc. Ne bucuram pentru proiectele lor si incercam sa le fim alaturi cu produsele de calitatea ceruta, in timpi reali de aprovizionare si oferind si conditii de plata atractive.

        Cautam parteneri de afaceri seriosi, interesati in preluarea partiala (sau chiar totala) a acestui business, cu asigurarea continuitatii tuturor informatiilor, bazelor de date existente, a activitatilor, a produselor, a experientei noastre in domeniu.